Nosgrimmor

Tänkte skriva ett inlägg om lite olika nosgrimmor och vilka jag använder mig av, och även varför jag gör det.

Eftersom ingen av killarna egentligen behöver ha nosgrimma så spänner jag dom väldigt löst, minst 3 stående fingrar på nosryggen.
Jag är mycket för att om jag som ryttare felar med min hand måste hästen kunna visa det samt kunna komma undan. Tycker inte om när man ser folk som dragit åt nosgrimmor så hårt att deras hästar inte ens kan röra sina käkar minsta lilla.
Även sett hästar som pga alldeles för hårt spända nosgrimmor fått bestående men i form av knöliga nosryggar etc :(

Delar in de i en Felix kategori samt en Herman kategori, då de har lite olika nosgrimmor beroende på arbete.

De nosgrimmor jag vanligtvis använder är väl egentligen de tre vanligaste

Engelsk nosgrimma
Remont nosgrimma
Pullar nosgrimma

Vi börjar med Felix

Engelsk nosgrimma: används vid dressyrridning, mest för att det känns som den klassiska "dressyr nosgrimman" Felix passar också väldigt bra i den utseendemässigt. Allra helst i en bredare variant då han har en ganska lång nosrygg. Använder den även vid uteritter då han oftast går på ett Kimblewick bett, och då tycker jag att det blir knöligt med andra nosgrimmor och kedjan.




Remont nosgrimma: har jag använt vid dressyr ibland, märker ingen stor skillnad på Felix om jag rider på Engelsk eller Remont. Så använder det mest för variationens skull.



Pullar nosgrimma: Använder jag vid hoppning (terräng), mest då jag gillar det lite tuffare utseendet, men även här för att få variation. Spänner även den löst, men absolut inte så pass att den nedre remmen kan "trilla" av.



Herman varierar vi mellan de tre nosgrimmorna mellan allt vi gör, men allt som oftast så har vi remont och engelsk i dressyr och pullar vid uteritt. Men händer även att vi har pullarnosgrimma vid dressyrjobb på han med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0