Dag 6 - En tävlingsdag

Nu är det ett tag sen jag tävlade men det varierar väldigt mkt på hur dagen ser ut beroende på när man ska starta, är det en em tävling gör jag "allt" samma dag.
Jag ser till att alltid ha smort allt läder och kollat att schabrak samt de skydd jag ska ha är rena dagen innan tävling.
Schampar Felix senast dagen innan tävling och flätar svansen för att få än mer volym i den, ser även till att den är klippt och fixad innan jag flätar den.
Har jag en tidig start ser jag till att knoppa dagen innan tävling om jag ska ha knoppar, annars kollar jag bara att manen är nyfriserad och fin.
Jag knoppar aldrig pannluggen dagen innan då det är lätt att de kliar ur den.
Felix får alltid sova med täcke för att undvika kiss/gödselfläckar samt damm.
Samma dag som tävlingen rycktar jag både med vanlig rycktborste och gethårsborste för att få upp glansen maximalt.
Jag har aldrig åkt iväg på tävling utan har bara startat på hemmaplan, så kan bara referera till det.
ett tag innan framridningen så knoppar jag panluggen om jag ska ha knopp i den, vilket jag oftast har. Sedan sätter jag på skydd och sadel, eventuella hjälptyglar.
Sprayar glansspray på hals, bog, ben (spec knän och haser), rumpa och svans, borstar även ur svansen en sista gång.
smörjer in mulen med barnolja, samt torkar bort ev överföd. tränsar och sprayar lite glansspray på pannan innan jag kollar att allt sitter som det ska och att nummerlappen är på. Sedan dags för framridning.
Försöker att inte traggla för mkt på det som inte riktigt vill funka utan lägger mer fokus på det som känns bra, ingen ide att dra igång en fight som man kanske inte hinner reda ut, utan kanske tom riskerar att förstora.
Startar och hoppas på att det går bra, rider av med mkt trav och mjukgörande övningar för att reducera eventuella spänningar.
Skrittar även av ordentligt och vid tillfälle försöker jag skritta ut.
Sedan är det dags för ryckt och massa morötter :P
Sedan är det bara att hålla tummarna och kolla placeringslistorna och hoppas man hamnar på placering.
Vilket inte har hänt än, men så har vi ju inte tävlat så mkt heller.

Herman har ju inte tävlat än, men det kommer. Han är ju inte inriden än. :D

Felix och min första hopptävling

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0