Dag 1 - Presentation av mig och Killarna

Börjar med mig då.

Jag är en 26 årig utflyttad stockholmare som numera bor på landet utanför Eskilstuna. Har eget företag tillsammans med min sambo inom hotell och restaurang. Trivs med det och tycker att det är kul och givande.
Har innan det jobbat med hästar som stallskötare och ridlärare.
Började rida när jag var fem på Ågesta ridskola och fortsatte att rida där tills jag var 20, då jag slutade för att jag kände att jag ville kunna lägga de pengarna på Felix som jag köpte hösten 2003.
Började även som så många andra att jobba på helgerna på ridskolan för att tjäna ihop egna pengar samt att kunna betala ridningen. Följde med min bästis och hennes mamma till stallet de lördags morgnar hon jobbade och hjälpte till när vi var ca 12 år, när jag sen var 13-14 så tog jag och min bästis över en av de platser som blev lediga då en annan slutade. Eftersom vi var ganska unga så jobbade vi två för en vuxen. Men vi fick ganska snart varsin egen plats då vi var engagerade och jobbade minst lika bra som de vuxna.
När jag sedan gick ut gymnasiet tidigt våren 2003 så var jag vikarie i veckorna, och när hösten sen kom så fick jag fast tjänst i stallet. Sen på vårterminen var den en ridlärare som bröt foten så illa att hon inte kunde jobba så då fick jag frågan om jag ville ta över hennes lektion, och efter mkt funderande och pushande från min ridlärare så svarade jag ja.
Kommande höst fick jag några fler lektioner, och även näst kommande fick jag ändå fler.
Har trivts väldigt bra med mitt jobb och har tyckt att det vart riktigt kul att jobba med barn i olika åldrar och kunskap.
Jag själv har vuxit som individ av att ha fått lära ut det jag gillar bäst av allt, och att veta att de ser upp till en som att man är deras idol.
Slutade på ridskolan sommaren 2010 för att satsa på de egna företagen. Där jag är kvar ännu.


Felix
Valack född -97 okänd härstamning, enligt uppgift Welsh Cob. Svartbrun till färgen och växlar lite mellan årstiderna. Har haft han sen 14 sep 2003.
Köpte han från Öknehults Ridläger där jag varit fler år i rad. Och vårat första möte var nog inte det mest fantastiska. Jag skulle få ha samma häst jag haft ett par år innan, men när vi hade lära känna hästen lektionen så blev jag bara ledsen då hon som jag hade haft åren innan inte alls var som hon vart, så ville jag byta. Ville minnas hennes underbara sidor som hon hade året innan, inte den lata som blev stressad bara man ville lite mer.
Jag var tvungen att bestämma mig innan jag provat Felix då han var den enda som fanns att välja på då de hade lite ont om storhästar då.
Felix skulle inte gått något läger alls då han egentligen inte var redo för det. Första passet slutade istortsett i tårar då jag tyckte han var hemsk. Jag har alltid gillat sega, tröga tunga hästar, nu satt jag på en pigg, stressad häst som hade huvudet rakt upp i luften och som inte klarade av att jag hade skänklarna intill. Vi körde super race i galoppen och fick galoppera själv när de andra stod i mitten.
Men bytt var bytt, jag kunde bara gilla läget. I skogen var han hur kul som helst då vi hmm inte red på kontrolerat led så att säga. Det var jag å ett par andra tjejer som låg i täten i fullt ös :P
Det gjorde att jag mjuknade liite för denna stressade häst.
Jobbade som en dåre med han under lägret, han lärde sig snabbt och blev en helt annan häst. Fick beröm av ridlärare och även ägarna för att han hade blivit så annorlunda de dagar jag ridit han.
När lite drygt halva lägret gått så var jag fast, inte för att jag fastnade för han i ridningen, utan för att han har en sån underbar personlighet. Så jag bestämde mig, denna häst SKA jag ha..
Sagt å gjort så köpte jag hanca 2 mån efter mitt läger. Det är det bästa jag nånsinn gjort även om jag ett tag ångrade mig bigtime.

Första stallet jag flyttade han till var ett litet stall med 6 boxar, och han var rädd för ALLT!!!
Jag kunde inte få nått vettigt gjort på banan, då alla hörnen skulle äta upp han, för att inte tala om baracken som stod på ena långsidan, å containern på ena kortsidan å busken å den lite snea grästuvan, stenen, pinnen, ja ALLT!!
Har sedan bytt stall ett par gånger och han har blivit tryggare och tryggare för varje gång. Nu känns han som en riktig häst. <3

Herman
Valack född 2008 E:Hermes - D-Day - Stanford, mkt fin mörkfux har han till färg. Har ägt han i snart ett år, men har bara haft han hemma i snart 6 mån. Planen med denna kille är att rida in och sen sälja. Han är en väldigt cool kille som tar det mesta med ro. Tycker han att nått är lite jobbigt så tar man bara fram en morot eller så så har man löst det. Har suttit på han en gång hittils å det gick suuper :D
Har stora förväntningar på han. Och tror han kommer att klara av att uppnå dom.

Näe nu får det räcka tills vidare. Undrar ni nått så fråga på.

Bjuder på en av annonsbilderna på Herman och en bild på Felix från Ökne.




Kommentarer
Postat av: Kaleria

Trevligt att läsa om Felix har alltid undrat hur du köpte Felix vart och varför :) och trevligt och fåmält info om Herma !!! :) varför ska du inte ha kvar honnom ??? :)

2011-02-04 @ 19:23:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0